Het begin...

Afscheid en de vlucht

Zaterdagochtend lijkt alweer tijden geleden, toch is t nog maar eergisteren. Op Schiphol was t afscheid wel een beetje lastig, na dikke kussen en knuffels ging ik door de douane. Van afstand kon ik nog even zwaaien... en dan... tsja dan heb je Schiphol En daar kan je 2 dingen doen. Shoppen of wachten. Het werd het het laatste. Om stipt 12 uur ging het vliegtuig (malaysian airlines) weg. Helaas kon k niet veel zien, ik zat aan een gangpad, maar de service was top! Totdat ze om 22 uur s avonds ontbijt gingen serveren met rijkst en garnalen... alleen die lucht al maakte dat mn maag een extra rondje omvloog. Gelukkig was mijn overstap op Kuala Lumpur, een schitterend mooi vliegveld, waar ik genoten heb van de jungle die je in het midden kunt vinden (ze hebben er omheen gebouwd) .

Het laatste stukje naar Kathmandu was met een kleiner vliegtuigje. Aangezien ik in beide vluchten veel turbulentie had, heb k nauwelijks kunnen slapen. Ik was dan ook zeer blij toen ik een bordje zag met "green lion" toen ik het vliegveld uitliep. Met een dolle taxirit ben ik samen met een Duits meisje naar het huis van Rajesh gebracht... een half uur door druk, vol, toeterend en vol smog hangend Kathmandu. Een hele ervaring! Bij het huis van Rajesh was het een stuk rustiger. Hij heeft een groot huis met ommuurde tuin. In het huis is een grote woonkamer en verschillende slaapkamers. Met ongeveer 20 meiden zijn wij te gast in zijn huis. Of zoals Rajesh het zegt, onderdeel van zijn familie. Ik mag mijn kamer delen met 2 Nederlands meiden, 3 Duitse en een Ierse Australiër. Heel gezellig! En gelukkig was ik niet de enige die wat slaap moest inhalen, want na 30 uur op... was ik bekaf! En met n lange nacht slapen had ik ook gelijk geen last meer van n jetlag ????

Namaste

Op de eerste dag van de introductieweek zijn we gelijk ondergedompeld in de nepalese cultuur en gebruiken. Met 10 andere meiden volg k de introductie. Onze eerste opdracht was om in groepen de omgeving te verkennen en een kaart te maken. Elke groep kreeg een eigen richting en ik mocht naar het zuiden toe. Daar vonden we de markt, supermarkt, pinautomaat en vele vele winkeltjes. Het is erg heuvelachtig en je hebt geluk als de straat wat geasfalteerd is. Zo niet... dan kun je beter iets voor je mond dragen want anders kun je stofhappen.

Na deze verkenningstocht kregen we een kleine intro in het nepalees. De begroeting namaste, het betekend meer dan alleen ik groet je, het betekent ik begroet de god of godin in jou, of het goede in jou.

Een klein lesje hindoeïsme.

Rajesh liet ons zijn huistempel zien. Op de bovenverdieping is een open gedeelte met een groot beeld van shiva en zijn vrouw. Aan de muur hingen kleine nissen met beeltenissenvoor verschillende geloven, zoals voor de islam, christenen, shika en Boeddhisten. Rajesh geeft aan elke ochtend alle goden te vereren, want alle goden zijn voor hem hetzelfde, alleen de manier waarop gelooft wordt, de rituelen verschillen van elkaar.

Voor een hindoe is het belangrijk om open te staan voor andere geloven en culturen. Maar ook geloven ze dat alles goed is, ook al lijken dingen dat niet altijd te zijn. Want, zoals Rajesh zegt, om een lamp aan te doen moeten positieve en negatieve kanten elkaar raken, pas als dat gebeurt komt er licht. Een hele mooie zienswijze en gedachte!

Onderdompelen

Deze week is bedoeld om ondergedompeld te worden in de cultuur van de Nepaleese mensen. Er gaat dan ook nog veel gebeuren en nog meer om te zien. Ik zal zoveel mogelijk proberen te vertellen en te delen. Alleen stroom is niet altijd beschikbaar. 2x per dag is er voor een aantal uur stroom, dit omdat de stad meer stroom vraagt dan het heeft. Gelukkig heeft Rajesh een zonnepaneel op het dak en zitten we in elk geval niet in het donker!

Tot een volgende keer weer!

Reacties

Reacties

je moeder

Lieve Hanna,

Mijn mobiel zegt dat er mail is. En ja hoor, van jou!!!
Heerlijk om wat van je te horen en wat beschrijf je je eerste ervaringen leuk. Je wordt echt ondergedompeld dus.
Ik heb een wekker opgezocht en weet nu dat het bij jullie kwart over 7 is. Is dat dan ook na het eten??
Ben benieuwd naar je volgende avontuur!

Groet van je moeder.

manon

Jaaaaa je 1e verhaal!!!! Lees het met plezier. Dikke kus

Laura

Wat een mooi 1ste verhaal. Een genot om te lezen xxx

Broer 1

Ha zuster,

leuk om te lezen! heel herkenbaar ook allemaal.
Volgens mij snap je goed waarom we daar een buff hebben gedragen daar ;)

Sebastiaan

En ik zit in Denemarken..... dat is ook heel ver weg hoor ; D
Geniet van je avontuur en ik ben benieuwd naar de nieuwe verhalen en lessen over Nepal x

dreetje

Hanna montana? je eerste verhaal komt meteen goed binnen...mooi omschreven! Enjoy, x

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active